vrijdag 4 december 2015

Spiegelwaal

Het is vrijdag, daarom is het niet vreemd dat een vuilniswagen op de Van Heemstraweg, rondom voorzien van alarmerende knipperlichten, al het achteropkomende verkeer staat tegen te houden. Dat helpt mij om deze drukke weg gemakkelijk over te steken. Ik heb geen idee waarom de jongens van Dar …en ’t is weer fris, daar, ter hoogte van garage Schneberger, zo lang werk hebben. Hoe dan ook, door hun oponthoud kan ook het schoolmeisje, dat juist de Hommelstraat uit komt fietsen op het moment dat ik er in ren, nog van diezelfde service profiteren.
Vlak voor zij oversteekt groet zij mij, een beetje verlegen maar evengoed hartelijk, vanonder de bondkraag waarmee haar capuchon is afgezet. De laatste jaren komen we elkaar vaak tegen. Altijd wel ergens langs de Hommelstraat, zoals vandaag. De eerste keren bij moeder achterop, later zelfstandig fietsend waarbij zij aanvankelijk nog werd geëscorteerd door haar oudere broer die zijn taak gaandeweg liet verslappen. Soms fietste hij voor haar uit en andere keren een eindje achter haar, maar nooit naast haar. Misschien hoort dat wel bij een opgroeiende jongen.
Met het schoolmeisje en haar broer nog in mijn hoofd bereik ik de Waalbandijk. Het water in de Waal staat weer hoger dan dinsdag. Dat had eigenlijk lager moeten zijn. Gisteren werd namelijk door minister Schultz van Haegen, van infrastructuur en milieu, en de Nijmeegse burgemeester Bruls, de nieuw gegraven nevengeul bij Lent in gebruik genomen. Dat deden zij door met enige symboliek een sterk uitvergrote, Facebook-duim uit de dijk te verwijderen. Via een aantal doorlaten stroomt het waalwater in de vier kilometer lange nevengeul die Spiegelwaal wordt genoemd. Alleen bij laagwater blijft het water in zijn oorspronkelijke bedding, dat is mogelijk doordat de doorlaten van dorpels zijn voorzien.
De nieuwe nevengeul zorgt voor een iets meer dan vierendertig centimeter lagere waterstand in de nauwe elleboogpassage bij Nijmegen. Als de Spiegelwaal er in 1995 was geweest, tijdens het extreme hoogwater, zouden heel veel mensen met een geruster hart in bed zijn gestapt. Met die vierendertig centimeter draagt deze nieuwe voorziening dus in belangrijke mate bij aan de veiligheid van de Nijmegenaren. Overigens, Lent is tegenwoordig ook een deel van de stad. Of het tevens de veiligheid van de bewoners van dorpen en steden stroomafwaarts vergroot, zoals dat van het schoolmeisje die met haar familie hier aan de dijk woont, weet ik niet. Bij hoogwater zal de Waal samen met de Spiegelwaal één watervlakte vormen die dan dus ruim drie decimeter lager is dan voorheen. Maar ná de spiegelwaal komt al het water weer bij elkaar. Dus, als er verschil is, waarin zit dat dan?
...het laatste verouderde paar tuien hangt duidelijk slap..
Terwijl ik langs het woonbootje van Klaartje ren peins ik over de enorme hoeveelheden water die de rivier afvoert. Elke seconde meer dan tweeduizend kubieke meter. Bij hoogwater kan dat oplopen tot vijftienduizend kubieke meter. Al dat water moet evengoed ook onder de kiel van het met containers volgeladen schip door, dat tegen de stroom op langs ploetert. Die heeft een flinke motor nodig om tegen deze massa in nog vooruit te varen!
Joop en Harry redden mij uit dit stompzinnige dwalen. Zij willen weten of ik een nieuwe pet draag. Even weet ik niet wat ze bedoelen, dan roep ik iets over regen die verwacht werd.
Op de terugweg is de Tacitusbrug vol in zicht. Het laatste verouderde paar tuien aan de kant van Ewijk, hangt duidelijk slap. De spanning is er af gehaald omdat ze door nieuwe worden vervangen, die gemakkelijker onderhouden kunnen worden. Daarna wordt het brugdeel van een nieuwe laag asfaltbeton voorzien en kan na al die maanden, het werk werd in september 2012 begonnen, het verkeer er weer overheen razen.
Hé, ik vraag mij af of Joop en Harry die doorhangende tuien hebben gezien. Ik denk het niet, de mannen waren te zeer gefixeerd op mijn petje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten