zaterdag 12 september 2015

Bizar

vrijdag, 11 september 2015
Diep in mijzelf gedoken ren ik over de eerste paar honderd meter van de Tempelstraat en terwijl ik opkijk als een groet tot mij doordringt, zie ik onze oudste kleinzoon. Hij zit dwars maar breed glimlachend op zijn fietszadel en laat zijn tempo zakken tot dat van mij. Ha Niek, jij mag weer lekker naar school! Of mijn opmerking bij hem binnenkomt, weet ik niet, zijn antwoord sluit in ieder geval niet aan. Misschien dat ik daarom niet direct begrijp dat Niek mij sterkte wenst vanwege het aanstaande afscheid!
Zijn steun kan ik wel gebruikten, over een paar uurtjes rijden we voor de tweede keer deze week naar Spanbroek, gaan wij opnieuw van een lid van onze familie afscheid nemen. Daar zie ik tegenop en tegelijkertijd zie ik er naar uit. Heel vreemd, die ambivalentie.
Piekerend over mijn tegenstrijdige gevoelens bereik ik de Waalbandijk waar een hardloper, of loopster, een flink eind voor mij uit rent. De kronkelingen in het dijklichaam maken dat ik niet direct kan vaststellen of wij achter elkaar aanrennen of elkaar juist gaan tegenkomen. Het lijkt of de afstand tussen ons kleiner wordt, maar nu ik twintig meter verder ben is het juist andersom. Dit gezichtsbedrog speelde ons een goeie week geleden ook stevig parten.
We wandelden in de omgeving van Mörsdorf, een kleine plaats op de Hünsruck in Duitsland. Het dorp ligt op een langgerekt plateau tussen twee brede, beboste geulen in de diepten waarvan enkele stroompjes hun zompige werk doen. Daarin daalden we af, in een van deze diepten, geholpen door heldere bewegwijzering in de vorm van het cijfer negen. De laatste negen zagen we bij een vijfsprong waar diverse wandelroutes elkaar kruisten. Het pad wordt steeds smaller en voert ons verder de diepte in, steeds maar dieper. Onze weg wordt versperd door omgevallen bomen waar we met grote moeite en in gehurkte houding onderdoor komen, waarbij ik zwaar word gehinderd door mijn rugzak. Gelukkig zitten we op een rondwandeling, we hoeven niet opnieuw onder dit obstakel door!
Het bos en de rug van de tegenoverliggende hoogte nemen steeds meer van het zonlicht weg. We horen water kabbelen, de bodem is bijna bereikt. Een zwaar bemost bruggetje, eigenlijk niet meer dan een brede plank, voert over een watertje en brengt ons in een moerassig stukje bosbodem dat we, blij met onze waterdichte wandelschoenen, met grote passen passeren. Aan de overkant gaat onze weg weer omhoog, steeds verder klimmen we uit de diepte tot we een T-splitsing bereiken. Nergens is een aanwijzing te bekennen. In mijn achterhoofd speelt de gedachte om terug te keren, maar het zompige terrein en de omgevallen bomen maken die keuze niet aantrekkelijker. Mijn gevoel zegt me rechts te gaan, hoewel ik weet dat richtinggevoel in bergachtig gebied geen pluspunt is. Na verloop van tijd horen en zien we gemotoriseerd verkeer, in die volgorde.
We besluiten de geasfalteerde weg te volgen en bereiken het dorpje Forst. Bij het verlaten van Forst, via Zur Eiche, zien we aan het einde van de weg Mörsdorf liggen. De zonovergoten kerk steekt fier boven de beboste diepte uit. We wandelen langs een aanwijsbordje: ‘Mörsdorf, 5 km’ en, deze aanwijzer negerend, een eik uit 1757 waar een bordje ons vertelt dat hij, de eik, even oud is als Vreiherr vom Stein die als minister het lijfeigenschap afschafte. Na ongeveer een kilometer en in het zicht van Mörsdorf loopt Zur Eiche dood op de steile diepte. Riky verzucht: “Waarom is hier geen brug?”
Nou, die komt er! Men werkt aan een hängeseilbrücke van 350 meter lengte. Dat is het eerste dat we horen als we na afloop van deze wandeling over onze wederwaardigheden vertellen.
Nog geen veertien dagen geleden zaten we aan ons ‘erweitertes frühstück’, nog onwetend van de obstakels die de eerste wandeltocht ons zou brengen. Nog onwetend ook van de ontwikkelingen binnen onze familie.
Na Tiny staan we vandaag voor het afscheid van Jan.
Bizar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten