dinsdag 3 januari 2017

Vuilwagen-blues

Het straatbeeld is opvallend anders dan in 2016. Dat is vanwege de vuilniscontainers die her en der aan de straat klaarstaan om door de jongens van Dar te worden geleegd. Voor het eerst in de geschiedenis van het dorp wordt het plasticafval verzamelt in vuilniscontainers. De plastic zakken die we een aantal jaren voor dit doel hebben gebruikt hebben plaatsgemaakt voor containers met een opvallend oranjegekleurd deksel. Om de kosten te drukken, dacht ik. Want met behulp van die containers kunnen de inzamelmomenten gemakkelijk halveren, meende ik. Mis, ik had het helemaal mis!
Op dit eerste hardlooprondje van 2017 deel ik de Hommelstraat met een aantal ‘oranje containers’ en de appelgroene vuilniswagen van ‘Dar, en ’t is weer fris’ die, gewapend met oranje-gele zwaailichten, korte metten maakt met de inhoud van alle gereedstaande afvalbakken. Sinds ik Tobias Rabelink op het podium van ‘Knoop gala 2016’ uit zijn dak zag en hoorde gaan, ‘hoor’ ik geregeld zijn Zuigwagen-blues ‘Je ziet ze rijden door alle straten, je hoort ze zuigen in hoeken en gaten. Je hoort ze tieren, puffen en blazen, ze nemen de bladeren eens flink te grazen!’ – als ik veegwagens, puttenreinigingsmachines of vuilniswagens door onze straat zie gaan. En nu ik naar de mannen op de voorzichtig passerende vuilniswagen zwaai stel ik me voor dat Tobias een lekkere blues uit zijn gitaar slaat en enthousiast zingt: Je ziet ze rijden wringen en stoppen, om van bakken naar zakken vol vuilnis te hoppen. Je ziet ze lachen, grijpen en knikken, om tientallen zakken in hun wagen te mikken. Het is de vuilwagen-blues, hé ja, het is vuilwagen-blues…!
Evengoed begrijp ik niet dat uitgerekend op deze derde dag van het nieuwe jaar het plasticafval in ons dorp wordt opgehaald. Zaterdag voor oud jaar heb ik de laatste twee zakken met plasticafval aan de straat gezet – twee zakken in plaats van die ene die gebruikelijk is, omdat ze bijna een week hebben overgeslagen vanwege kerstmis. Met die van ons deponeerden ook onze buurtgenoten hun zakken met plasticafval op de verzamelplaats. Een van hen zette diens container-met-de-opvallend-oranje-deksel erbij, maar deze lieten de jongens van Dar staan. Waarschijnlijk omdat hun wagen niet was uitgerust met een voorziening om containers te legen, maar dat terzijde.
Gewoonlijk komen de plasticjongens om de twee weken. Nu zijn ze alweer terug, terwijl het slechts drie etmalen geleden is dat ons plasticafval is opgehaald. In onze splinternieuwe container bevindt zich nog slechts een klein laagje plastic verpakkingsmateriaal, opgevouwen melkpakken, platgetrapte petflessen en een paar lege blikjes. Het ding klinkt nog steeds alsof het leeg is, er kan dan ook voor nog minstens dertig etmalen bij! Ik verkeerde dan ook in de veronderstelling dat het plastic+ afval halverwege januari zou worden opgehaald. Maar ik had het mis!
Het verbaast mij evengoed enorm dat de afvalkalender voor 2017 laat zien dat de ophaalroutine niet verandert. O, ze komen wel op een andere dag, dinsdag in plaats van maandag, maar het blijft om de veertien dagen. Ik verwachtte dat de perioden tussen de ophaaldagen zou worden verlengd nu de gemeente is overgegaan van plastic zakken op containers met een inhoud van 240 liter. Naar mijn schatting passen er vier tot vijf volle zakken in die nieuwe bakken!
We hebben de plasticjongens regelmatig de berg afvalzakken aan de overkant van de straat weg zien werken. Ieder van hen graaide zes tot wel acht zakken bijeen om ze in een keer in de vuilniswagen te werpen. O, er viel er weleens eentje naast, of een van hen wierp een zak met een boog naar de wagen maar miste de opening, maar over het algemeen werkten zij schoon en waren razendsnel klaar. Voortaan staat er een hele rij containers die ze stuk voor stuk naar de vuilniswagen moeten rollen, aan de liftinstallatie hangen, optillen, legen, weer laten zakken en de lege containers terugzetten. Zes handelingen in plaats van twee!
Dus, waarom deze verandering?
Tobias, help!




1 opmerking:

  1. dat begrijp ik ook niet Simon die verandering. Het ging toch goed met die containers. En nu moeten de oudjes helemaal naar de school lopen voor de restafval te legen. Goed bedacht weer van de gemeente. En wat kost dat dan.........

    BeantwoordenVerwijderen