Bij de Tacitusbrug
neem ik spontaan de betonnen traptreden omhoog, vooral omdat ik antwoord wil
vinden op de vraag of het oude brugdeel inmiddels is vrijgegeven voor autoverkeer.
Dat is niet het geval. Via het fietspad ren ik naar de overkant. Onder mij
weerspiegelt het licht van de ochtendzon zich opzichtig in het water van de Loenensche Wel. In afwachting van een
laagje asfaltbeton is het stalen wegdek belegd met rubbermatten om fietsers
voor valpartijen te behoeden. Het voelt alsof mijn schoenzolen een extra
dempingszool kregen. Het was fijn geweest als voor het fietspad dat tussen de
wijken Balmerd en Olde Tempel ligt, dezelfde voorziening was getroffen, dan zou
mij gistermiddag niets zijn overkomen. Dit klinkt dramatischer dan het was. Evengoed,
dat het uiteindelijk goed is afgelopen, had ik vooral aan mijn eigen
behendigheid te danken. Dat zit zo: ik fietste naar Ria in Winssen. Natuurlijk
had ik met de auto kunnen gaan, het was er koud genoeg voor, maar in principe gebruik
ik zoveel mogelijk de fiets. Bovendien had ik de auto dan sneeuwvrij moeten
maken.
...het licht van de ochtendzon... |
Het was de laatste
bestuursvergadering van de Zonnebloemafdeling waarnaar ik op weg was. Na twaalf
jaar moet ik aftreden. En dat is goed. Af en toe moet het bestuur vernieuwd
worden zodat de boel niet vastroest. Als de vereniging geen maximale
bestuurstermijnen had geregeld was het voor mij wellicht moeilijker geweest om
ermee te stoppen. Vooral nu er nog geen nieuwe penningmeester is gevonden.
Terwijl ik naar deze laatste bestuursvergadering op weg was vroeg ik me af hoe
mijn collega-bestuurders dat probleem gaan aanpakken (het stond als punt zeven
op de agenda).
Zoals gewoonlijk nam ik de weg binnendoor, dus via het Gewelf. Dat ging prima tot aan de afslag naar dat bewuste fietspad. Op het laatste moment zag ik dat het wegdek geheel verscholen ging onder glibberig aangereden sneeuw en ijs. Voorzichtig remmen bracht mijn achterwiel in een slip. Ik zag mezelf al onderuitgaan en besloot op het laatste moment, als een onverschrokken Max Verstappen, rechtdoor te gaan, via het gazon dat onder de sneeuw schuilging. Het lukte nog maar net om de stijve stam van een kleumende appelboom te ontwijken en, staande op de trappers, ploegde ik door het sneeuwveld naar de brug over de vijver.
Ik heb niet omgekeken. Voor zover ik weet was er niemand die getuige is geweest van deze malle capriolen, of het moet het paartje eenden zijn geweest dat verveeld in een wak dobberde. Maar zij gaven geen commentaar. Dat deed ik zelf wel: ‘Sufferd!’, zei ik tegen mezelf, ‘je kon toch weten dat deze paden niet sneeuwvrij worden gehouden!’
Zoals gewoonlijk nam ik de weg binnendoor, dus via het Gewelf. Dat ging prima tot aan de afslag naar dat bewuste fietspad. Op het laatste moment zag ik dat het wegdek geheel verscholen ging onder glibberig aangereden sneeuw en ijs. Voorzichtig remmen bracht mijn achterwiel in een slip. Ik zag mezelf al onderuitgaan en besloot op het laatste moment, als een onverschrokken Max Verstappen, rechtdoor te gaan, via het gazon dat onder de sneeuw schuilging. Het lukte nog maar net om de stijve stam van een kleumende appelboom te ontwijken en, staande op de trappers, ploegde ik door het sneeuwveld naar de brug over de vijver.
Ik heb niet omgekeken. Voor zover ik weet was er niemand die getuige is geweest van deze malle capriolen, of het moet het paartje eenden zijn geweest dat verveeld in een wak dobberde. Maar zij gaven geen commentaar. Dat deed ik zelf wel: ‘Sufferd!’, zei ik tegen mezelf, ‘je kon toch weten dat deze paden niet sneeuwvrij worden gehouden!’
Aan de overkant van
de Waal zijn twee mannen bezig met het graven van een sleuf. Zij zien er
onbenaderbaar uit en aanvankelijk ren ik door, maar op de terugweg overwin ik
mijn gĂȘne. De heropenstelling van de gerenoveerde verkeersbrug zal in etappes
plaatsvinden. Op 28 januari worden twee rijstroken vrijgegeven. Zo, met dat nieuwtje
kan ik thuiskomen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten