dinsdag 18 augustus 2015

Sprinter

Bij nummer 187, aan de Van Heemstraweg, rijdt een bestelauto de oprit in. Iemand in een oranje regencape loopt over het fietspad langs de poort. Of nee, loopt de inrit in, zet het op een holletje en is verdwenen als ik de oprit kan overzien. Er was niet iemand in een regencape, voor de zoveelste keer heb ik mij laten misleiden. Ditmaal door twee met een oranje kap afgedekte palen in de paardenloopbak.
Terwijl ik verder ren, via de Hommelstraat naar de Waalbandijk, peins ik over de wijze waarop onze hersenen ons soms in de maling nemen. Hoe vaak is dat mij al overkomen. Vandaag waren het paaltjes gecombineerd met mijn snelheid. Een vergelijkbaar effect ontstaat als een trein optrekt naast de trein waarin je op vertrekken wacht (maar dan is er ook nog de sensatie van het abrupt beëindigen van een verplaatsing die niet werkelijk plaatsvond.)
Nu er een trein bij mij binnen dendert ben ik weer terug bij de aftandse boemel waarin vluchtelingen zich propten om daarin naar de vrijheid te reizen. Gisteravond waren er gruwelijke journaalbeelden. Honderden mensen persten zich via deuren en ramen naar binnen. Politieagenten probeerden er nog enige orde in te brengen maar dat was onbegonnen werk. Deze vluchtelingen worden op de huid gezeten door onvoorstelbare verschrikkingen. Hun wereld staat in brand, hun thuis is een verwrongen chaos. De vrije wereld is hun enige uitweg om aan hun beulen te ontkomen.
Zij zijn al als haringen in een ton, toch wringen zich nog meer naar binnen, het stukje perron dat verlaten is wordt ingenomen door een ander. Uit een van de raampjes hangt een jongetje, smartelijk en in paniek om zijn vader schreeuwend. Met een deel van mijn geest zie ik andere treinen waarin de beulen hun slachtoffers naar binnen meppen om daarna de deuren met ijselijke slagen te vergrendelen. Kunnen in onze landen, in onze vanzelfsprekende vrijheid, conflicten ontstaan en escaleren met op den duur vergelijkbare gevolgen?
Ja, dat kan, hoewel ik het zelf niet geloven wil.
Rennend door dit vredige rivierenlandschap probeer ik mij te verplaatsen in de paniek van deze vluchtelingen. Dat kan ik niet. Evengoed produceer ik afschuwelijke beelden terwijl de motregen mijn brillenglazen mistig maakt.
Wij, Riky en ik, willen niet vluchten maar onze kinderen en kleinkinderen smeken ons. We moeten wel.
Het langgerekte perron in Wijchen is afgeladen als eindelijk de stoptrein uit Nijmegen arriveert. Het is een oude sprinter, wat een voordeel is want daarin zitten veel deuren en weinig afscheidingswandjes. Een nichtje en haar man zien ons vanaf hun balkon. We zwaaien en schreeuwen naar elkaar. Ik meen te zien dat onze nicht Wij Gaan Niet, schreeuwt. De trein sukkelt ondertussen binnen, de remmen gillen. Mensen stromen toe. Plotseling word ik een hittetrilling in de lucht gewaar. Ik ben niet de enige die dat ziet, ondanks wij gespitst zijn om een plaatsje in de trein te veroveren. Veel mensen gillen; wij weten wat dit betekenen kan. Onze vijanden maken gebruik van gewapende drones. Het ding komt zo dichtbij dat wij er meer van kunnen zien, dan gaat er een zucht van opluchting door de dichte rijen: het is in rood, wit en blauw geschilderd. Onder de buik hangt een glasachtige bobbel. De drone scheert over onze hoofden, vliegt door in de richting van het appartementencomplex en boort zich naar binnen, vlak onder het balkon van ons nichtje en haar man. Een lichtflits en een enorme klap. Er ontstaat een V-vormig gat. Stof, vuur en de weerkaatsing van de luchtdruk maken de chaos compleet…
De wereld moet zich veel meer inspannen om ernstige conflicten te voorkomen. Bijvoorbeeld door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties reële macht te geven, iets dat op basis van permanente leden en vetorecht onmogelijk is.
Evengoed, vrijheid is geen illusie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten