vrijdag 9 januari 2015

Dialoog

De afgelopen dagen passeert er weinig anders in de media dan nieuws over de moordpartij bij de redactie van het satirische weekblad Charlie Hebdo. Daar wil ik het vandaag niet over hebben. Het probleem is dat er weinig anders in mij om gaat. Zelfs hier, in de vredige omgeving van de Kloosterstraat, herinneren twee gewone kraaien, links in de perenbomen, mij aan de gemaskerde terroristen die opgewonden schreeuwend in een zwarte auto stappen kort nadat zij zoveel levens vernietigden, inclusief dat van de agent die, gewond en weerloos op het trottoir liggend, om zijn leven smeekte. Voor mij uit joggen twee vrouwen.
         Het duurt even voordat ik in de gaten krijg dat ik langzaam op de twee hardlopende dames inloop. Dat overkomt mij niet vaak, dat ik andere hardlopers inhaal. Eigenlijk let ik nooit op mijn snelheid (ik vind het lekker om rustig te rennen en me een beetje te laten wegdrijven op impulsen vanuit mijn omgeving, of herinneringen die, spontaan of getriggerd, opkomen.) Ook nu probeer ik mijn tempo te negeren, maar dat is lastig met twee aantrekkelijke ‘hazen’ voor mijn neus. Terwijl ik de vrouwen steeds dichter nader bedenk ik dat hardlopen kan helpen om mensen dichter bij elkaar te brengen. Als bijvoorbeeld, een soenniet geregeld met een sjiiet zou gaan rennen, niet om te kijken wie het snelste is, maar gewoon vanwege de ontspanning, zullen die twee hun geschil op den duur misschien beslechten en stoppen met elkaar te beoorlogen. Voor mij uit gebeurt iets: een van de twee vrouwen trekt haar jasje uit en bindt het fladderende ding om haar middel. De tweede volgt het voorbeeld van de eerste terwijl zij de helling naar de Waalbandijk nemen. Ik volg hen, nu op zo’n vijftig meter, maar houd mijn jasje lekker aan.
         Als twee hardlopende moslims, soenniet en sjiiet, vrienden kunnen worden door geregeld samen te rennen en zodoende hun geschillen bijleggen, gaat dat misschien ook op voor een westerling en een moslim. Ik weet ook wel dat het naïef is om te veronderstellen dat diepe geschillen, die onder meer geleid hebben tot het afschuwelijke bloedbad in Parijs, simpel door samen te joggen weggenomen kunnen worden. Dat neemt niet weg dat ik echt vind dat er meer aandacht moet zijn voor een dialoog tussen de zo wezenlijk verschillende culturen. Miljarden euro’s en dollars zijn besteed aan oorlogen tegen extreme moslims en de Taliban in het bijzonder. Blijkbaar hadden wij, westerse samenlevingen, zoveel geld daarvoor over. Zo’n zelfde bedrag zou een substantiële bijdrage kunnen vormen voor de culturele dialoog.
         We rennen inmiddels in de nabijheid van het land waar Marlies voorheen probeerde een boerderij op biologische basis te bestieren. De dames maken ruimte voor mij hoewel er, om hen te passeren, voldoende asfalt is. Het zijn geen zussen van elkaar, maar zij voelen zich wel als zodanig. Dat is mooi. De ‘zusjes’ zijn het met mij eens dat hardlopen verbroedert. We zijn het samen eens dat wij, het westen, te weinig hebben geïnvesteerd om te begrijpen wat de moslims beweegt voordat we ons om politieke redenen met hen bemoeiden. Wij wensen elkaar evengoed een mooie dag. Langzaam loop ik op hen uit.    
         Vrijheid van meningsuiting is een groot goed in onze cultuur. Wij vinden het heel gewoon gevraagd of ongevraagd onze mening te geven, maar blijven evengoed verantwoordelijk voor ons gedrag. Verdraagzaamheid is immers minstens zo waardevol als vrije meningsuiting. Er is niets mis met kritiek op ideeën die gevoelsmatig lijnrecht tegen onze culturele waarden in gaan. Het is dan ook prima om door middel van een cartoon de dialoog op gang proberen te brengen, hoewel harde spotprenten misschien niet het meest geëigende middel zijn om diepe kloven tussen culturen te overbruggen.
         Gesprekken kunnen begrip kweken voor elkaars standpunten. Kogels niet.
        

         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten