Nu, onder een
azuurblauwe hemel wandelend over de Hommelstraat, word ik opgewarmd door de nog
laagstaande zon. Het landschap ziet er niet alleen mooier uit, het ademt optimisme.
Dat merk ik ook aan mezelf en aan tientallen mezen die elkaar opgewonden achternajagen
door de kale zonnig verlichte takken van de wilde kersenbomen. Een busje dat
veel te snel rijdend passeert jaagt de vogeltjes uit de bomen. Het is hetzelfde
busje dat Riky en mij gisteren iets verderop met ongeveer dezelfde snelheid passeerde
en bij die gelegenheid een steentje liet opspringen dat met een scherpe tik op
mijn voorhoofd belandde (als ik een auto en mijn voorhoofd de voorruit was
geweest zou er wellicht een barst in zijn gesprongen). Wij dachten beiden aan
een pakjesbezorger die onder dwang van een algoritme – dat is bedoeld hem te
helpen bij het bepalen van zijn route – in tijdnood verkeerde. Dat moet ook
wel, dat jakkeren, want de magere beloning per bezorging maakt het deze
beroepsgroep helemaal niet gemakkelijk een redelijk loon te verdienen.
Het is trouwens wonderlijk
gesteld met dat online kopen en thuis laten bezorgen. Zo deed ik onlangs (op 2
januari) een aankoop die na vijf werkdagen zou worden bezorgd, zo meldde een
tweede mailbericht (in het eerste werd ik bedankt voor de aankoop.) Een dag
voor 8 januari kreeg ik een derde mail waarin me werd verteld: ‘… er is een vertraging gemeld in het distributieproces
van het pakketje. Naar verwachting wordt uw bestelling binnen maximaal 5
werkdagen bij u afgeleverd…’ En toen werd het stil, bleef het stil tot en
met afgelopen maandag. Mijn veel geduld vergende telefonische vraag om
opheldering resulteerde in een mail (nummer vier) dat mij woensdag bereikte: ‘…is zojuist door ons ingepakt en wacht op afhandeling
door PostNL …’ Diezelfde avond meldde PostNL per mail (nummer 5) dat zij
binnenkort een pakket bij mij zullen afleveren – verwacht bezorgmoment: ‘Morgen 17 januari 11.15 - 13.45 uur.’ Gistermorgen
ontving ik opnieuw een mail (de zesde) van PostNL: ‘…De bezorger is onderweg en komt vandaag bij u langs. Gewijzigd bezorgmoment Vandaag 17 januari 10.40 - 12.40 uur.’ Gister
rond kwart voor twaalf werd er aangebeld en amper twee minuten nadat Riky het bestelde
goed via de voordeur had aangenomen pingde het zevende en laatste mailtje van
PostNL: ‘Vandaag hebben we uw pakket
bezorgd. Bezorgd om: Vandaag 17 januari 11.43 uur.’ Ik heb wel eens
vergelijkbare waar gekocht in een winkel nabij het industriepark bij ons in het
dorp. Dat deed ik in ongeveer de tijd die ik nu nodig had voor het genoemde telefoongesprek.
Geen zeven mailberichten, toen. Die koop werd bevestigd door een enkelvoudig
kassastrookje. (Terwijl ik deze zinnen schrijf hoor ik de stem van een bekende pakjesbezorger.
En terwijl de man weer naar zijn busje loopt klinkt een helder ping-geluid dat mij
vertelt dat de buren op dit moment een mailbericht ontvangen: ‘Vandaag hebben we …’)
Bovenop de Waalbandijk
kikkert een van de half wilde koeien in de uiterwaard mijn humeur weer op. Modder
druipt van haar kop. Het is mij niet duidelijk hoe die daar, en op haar hals,
schouders en rug, terecht is gekomen. Terwijl ik toekijk wandelt ze op haar
gemak naar een boom en schurkt haar hals en borst langs een stevige tak. Eens
waren wij zoals zij en bestonden internet en dwingende algoritmes niet in onze
wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten