vrijdag 4 mei 2018

Kloot

De wind blaast de laatste restjes kou van de afgelopen weken terug naar het noordwesten waar het thuishoort. Dat betekent dat de voorspellers gelijk krijgen, het wordt de komende dagen mooi warm zomerweer. Evengoed ben ik blij met mijn jasje omdat ik hier op de Waalbandijk recht tegen die nog koude wind in ren (nou ja, rennen?)
Twee kerels die hun huisdieren (en en passant zichzelf) uitlaten wisselen op de Waardhuizenstraat vermoedelijk de laatste nieuwtjes uit. Een van hen ontmoette ik een kwartiertje geleden voordat ik aan een extra ommetje begon. Het duurde even voordat ik hem passeerde. Hen zou ik moeten zeggen want zijn hondje, een teefje dat nog het meest op een klein soort terriĆ«r leek, lag enige meters achter hem ruggelings rollend in het gras onderwijl de man met zijn rug naar het beestje iets in zijn hand bekeek. Waarschijnlijk een mobieltje. Ik had alle tijd om dat tafereeltje te bekijken dankzij mijn niet zo hoge snelheid. Het beestje stond op en besnuffelde de plek waarin zij had liggen rollen nadrukkelijk. Zij keek op toen ik haar naderde en me afvroeg wat zij had geroken. Dat kon ik haar wel vragen maar ik schatte in dat het antwoord waarschijnlijk onverstaanbaar zou zijn. Dus vroeg ik het in plaats daarvan aan de man die haar begeleide. Aanvankelijk bekeek hij mij argwanend en kreeg ik de indruk dat hij hardhorend is. Dus herhaalde ik mijn vraag met wat meer volume. Zijn antwoord maakte duidelijk dat hij het toch niet goed gehoord had of de kwestie verkeerd interpreteerde: “Ja, dat is waar, hij is gek op kleine beestjes.”
Hij? Het is toch duidelijk een teefje! Het zal wel streekgebonden zijn om alle dieren een mannelijke persoonsvorm te geven. Hier zeggen boeren vaak hij als zij het over een schaap of een koe hebben. Ik liet het er maar bij en zei man en hond gedag. Nu staan zij daar en als ik dichterbij kom zie ik een van hen, die van daarnet, opkijken waarna hij zich weer tot de ander richt. Zou hij hem over onze ontmoeting vertellen? Liefst zou ik erbij gaan staan ware het niet dat ik netjes opgevoed ben. Terwijl ik hen passeer hoor ik luid en duidelijk “Daar komt giene kloot van terecht!” 
Dat slaat niet op mij, denk ik. Toch? 
Terwijl ik de achterkant van het gemeentehuis nader laat het mij niet los. Waarvan komt ‘giene kloot’ terecht? De gemeente dreigt komende zomer te beginnen met het verwijderen van speeltoestellen zodat aan het einde van dit jaar de helft van alle speelplekken zal verdwijnen. Wij Beuningenaren krijgen nog de mogelijkheid om de speelplaatsjes die aangewezen zijn te adopteren. Wellicht denken deze mannen dat het een bende wordt als particulieren het onderhoud op zich nemen. Daar hebben ze wel een punt, ben ik bang. Maar ze kunnen het net zo goed over de dodenherdenking hebben. Die is dit jaar anders, al is het maar omdat de plaatsvervangende burgermeester een toespraak zal houden. Misschien hebben deze mannen totaal geen vertrouwen in Daphne Bergman, de D66 wethouder van Gouda. We zullen het horen! 
Ze kunnen ook iets bedoelen dat zich dichterbij afspeelt. Wat komt in aanmerking?
Denken zij misschien dat er ‘giene kloot’ terechtkomt van de voortgang van de Weeropper? Nou dan hebben ze het mis. De leeggeruimde fruitgaard werd niet alleen goed geploegd en gefreesd, ik heb net zelf kunnen constateren dat er inmiddels strakke rijen steunpalen staan, afgewisseld met eind- en tussenjukken. Nu de boompjes nog.
Gaat het dan toch over iets persoonlijks? Denken ze misschien dat er ‘giene kloot’ terechtkomt van het schilderwerk aan ons huis? Nou, als zij dat denken is dat onterecht. Persoonlijk ben ik er helemaal gerust op dat de firma Pierlo goed werk zal opleveren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten