Volgens de plannen
moet het terras drie niveaus krijgen zodat, vanaf het hoogste plateau, een deel
van de bezoekers uitzicht krijgt over uiterwaard en Waal. Nergens tussen
Nijmegen en Deest is een uitspanning waar fietsers en wandelaars onder het
genot van een kopje koffie even de benen kunnen strekken. Met andere woorden,
zo’n terras is meer dan welkom! Ik herinner me het twitterbericht waarin Cees
van Ingen, oud-wethouder van Beuningen en sinds februari 2014 voorzitter van Stichting Het Dijkmagazijn, als het ware
een zucht van verlichting slaat “Het is zover…” De plannen
voor dit nieuwe terras werden reeds in het voorjaar van 2015 aangekondigd. Tevens
wil men een of twee oplaadpalen voor elektrische fietsen bij het nieuwe terras plaatsen.
Dit getuigt ervan dat ‘aan alles is gedacht.’ Maar is dat wel zo?
Terwijl
ik over de Waalbandijk verder ren komt een recente gebeurtenis bij mij bovendrijven.
Loes liet me vijf dagen geleden per e-mail weten dat zij de dag daarop naar de
Efteling wil gaan. “Ik mag daar getuige zijn van
het sluiten van een convenant tussen de Zonnebloem en een aantal vrijetijdsaccommodaties. Het
betreft de toegankelijkheid. Onze nieuwe directeur gaat speechen en er
zijn wat officiĆ«le handelingen”. En inderdaad. Op facebook zag ik een
opwekkend bericht langskomen: tientallen vrijetijdslocaties waaronder musea,
dierentuinen en eredivisievoetbalclubs, hebben het Zonnebloemconvenant getekend:
‘Samen maken we de Nederlandse vrijetijdssector beter toegankelijk.’ Onderwijl
nader ik een kale notenboom waarin een kraai een zitplaats vond. Waarschijnlijk
leeft de vogel in de veronderstelling dat hij vanwege de takken geheel verscholen
is want hij toont zich onverschillig voor mijn nadering. Ik ben maar net onder
hem doorgerend als hij zich laat horen. In zijn zacht krassende stem klinkt een
zekere opluchting, maar dat is een ander verhaal.
Toegankelijkheid.
Dat is het. Hebben Cees en zijn medebestuursleden wel aan de toegankelijkheid van
het nieuwe terras gedacht? Vanaf de dijk is het slechts via een steil talud
bereikbaar en voor zover ik weet is het oude magazijn – onder beheer van hoogheemraadschappen
gebouwd en aanvankelijk ingericht voor de opslag van onder meer schoppen en
kruiwagens – niet toegerust met een lift zodat de weg binnendoor niet geschikt
is voor rolstoelers en bezoekers die slecht ter been zijn. Toen ik er daarstraks
aan voorbij jogde zag ik wel een mogelijkheid om een rolstoelbaan aan te
leggen. Dat kan door de inrit vanaf de Waardhuizenstraat iets te verleggen. Best
wel een flinke ingreep, maar dan heb je ook wat!
Regendruppels
petsen op mijn pet nu ik ook dit hardlooprondje nagenoeg voltooid heb. Ik neem
mij voor om later op de dag een berichtje aan Cees te sturen. Misschien dat ik
daarmee een opendeur probeer te openen. En als dat zo is, is dat dan erg?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten