vrijdag 8 juni 2012

Teloorgang?

Al tijdens de eerste meters van mijn hardlooprondje herinner ik mij een berichtje dat ik bij het ontbijt las. Ik weet het, het is niet netjes, lezen tijdens een maaltijd. Mijn moeder heeft mij dat vaak genoeg verteld, toch, als ik alleen eet, blijf ik het gezellig en nuttig vinden. Het berichtje ging over kuikens van ooievaars. Hen is de vele regens en relatieve kou van de afgelopen dagen niet goed bekomen. Sterker, zij hebben het loodje gelegd! Dat is spijtig voor hun ouders die, klepperend van de kou, er nauwelijks in slaagden voedsel te vinden. Maar eigenlijk vind ik het erger voor de kikkers en muizen die wel gevonden zijn: zij werden voor niets met huid en haar verslonden! De natuur kan hard zijn. En wreed, getuige de belevenissen van het tortelduivenpaar dat in onze pergola op een aantal eieren broedt. Een paartje houtduiven vormt de boosdoeners. Ondanks de wacht die onze buurvrouw betrok, dwong een van hen de broeddienstdoende ouder van het nest en ging er met een ei in de brutale snavel vandoor. Jammer voor de tortels, maar ook voor buurvrouw. Waarom gebeurde dat? En waartoe? Ik weet dat houtduiven agressief kunnen zijn, ter bescherming van hun nest, maar staan vogeleieren op hun menu? Als jij het weet, hoor ik dat graag van je!
Over enkele uren wordt het Europees kampioenschap voetbal geopend. Polen, hun supporters zijn overtuigd dat zij de finale winnen, echte supporters dus, trapt af tegen Griekenland. Er is veel politiek gedoe over dit kampioenschap vanwege Joelia Timosjenko. Veel regeringen zijn met elkaar in de slag om uit de controverse te geraken: sturen we een delegatie, en zo ja, wie dan? Ik denk: doe als de echte Oranjesupporter. Verf je gezicht, tooi je haren, zet een malle hoed op, brul, zuip en heb plezier. Niemand die je herkent!
Op de Tempelstraat wandelt een stokoude dame achter een rollator. In een oogopslag is duidelijk dat zij naar Appie is geweest. Dat denkt ook een groepje eenden: zes mannen, uitgerust met prachtig gekleurde koppen en trots zwaaiende staarten, gevolgd door een saaie witte, man of vrouw, dat is voor mij niet te zien. Zij stuiven op het oudje af en waggelen in afwachting achter haar aan, zoals een team van de F’jes achter de bal aan rent (in dit geval doet zelfs hun keeper daaraan mee!) Arme eenden! De jonge voetballertjes kunnen nog leren breed en diep te gaan. Eenden worden al generaties lang verpest door lieve oma’tjes, al dan niet met rollator. Zij weten: daar komt vers brood! Die stomme beesten zullen nooit ontdekken dat dit liefdevol gestrooide en aanvaarde mensen voedsel, tegelijkertijd hun vervroegde dood betekent.
Ik ren en peins door. Zoveel rumoer als er rond het Europees Kampioenschap is, ontstond vandaag ook in antwoord op een rapport van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Daarin wordt bepleit dat mensen meer zelf moeten investeren om de zorg voor ouderen betaalbaar te houden. Politieke partijen rollen over elkaar heen. Een voorspelbare reactie van Wilders: “Walgelijk”.
Ik denk dat het niet handig was om deze gedachte zó bij ons in de week te zetten, net zoals het indertijd niet handig was onze ouderen uit te nodigen in het bejaardentehuis te komen wonen, afhankelijk te worden, terwijl hun enige handicap daaruit bestond dat zij ouder waren dan vijfenzestig!
Voor zo’n ingrijpende ommezwaai als van RVZ moet je een list verzinnen! Vanmorgen leerde ik van Cees van den Bos, directeur vrijwillige inzet Arnhem, dat voor veel behoeften van mensen vrijwilligers zijn te vinden. Ik denk dat ‘zelf meer investeren’ niet hoeft te betekenen dat onze ouderenzorg wordt afgebroken. Integendeel: het is hun redding, onze oudjes doen weer mee!

1 opmerking:

  1. Opmerking van Wim de Bie op rapport van de RVZ: Ik wil best sparen voor drie nachtzusters, maar ik wil eerst weten hoe oud ik word.

    BeantwoordenVerwijderen