Natuurlijk vermoed ik dat het meisje dat mij fietsend tegemoet
komt, me voor de gek wil houden. Zo ziet het er uit en het is tenslotte 1
april: zij zingt maar het geluid dat zij voortbrengt klinkt rauw en ruig, een
melodie is in haar lied nauwelijks te herkennen en het schorre, krakende stemgeluid
in schril contrast met haar frêle verschijning. Zij ziet dat het luidruchtige
muziekboxje in haar hand, dat zij aanvankelijk (opzettelijk voor mij?) verborgen
hield, mijn aandacht trekt, waarop een grijns over haar gezicht trekt. Dit
hardlooprondje kan eigenlijk al niet meer stuk, maar er wachten mij meer
verrassingen!
Terwijl ik richting Waalbandijk ren, langs het pas gefreesde land
van Thé, verschijnen beelden van woest gekapte, zwaar opgemaakte en gepiercete meiden
en jongens, en weet ik zeker: zojuist ontmoette ik een gothic fan. Jammer dat
zij niet mijn richting fietst zodat ik langer had kunnen luisteren. Nu wordt
het dramatische gezang overstemt door een koppel ganzen dat laag overvliegt,
zich misschien zoals ik verbazend over de muziekkeuze van dit jonge meisje.
Honderd meter voor mij, vlak voor ‘de Stoel’ van Claudia Rahayel, speelt
een vrouw met haar hond. Het enthousiaste beestje hapt een opspringend balletje
uit de lucht en brengt het naar zijn bazinnetje in de kennelijke verwachting dat
zij het opnieuw werpen zal. Maar er wordt iets anders verlangd. Bazinnetje zet
een been voor het andere en tot mijn verbazing gebaard zij haar huisdier daaronder
door te lopen. Vervolgens verplaatst zij haar standbeen naar voren en stuurt
haar hond onder de nieuw ontstane opening. Deze slalom herhaalt zich een paar
keer waarna zij hem prijst met een klopje op zijn kop. Pas dan werpt zij opnieuw.
Op het moment dat ik het spelende paar
passeer apporteert haar hond het balletje. Ik kan het niet laten te roepen: “En
nu is het uw beurt!”
Zij kijkt op en antwoordt lachend: “Nee hoor, dat rennen laat ik graag aan hem over!”
Met een armzwaai groet ik haar, maar als ik langs het woonbootje van Klaartje ren realiseer ik mij dat zij mij verkeerd begreep. Ik bedoelde dat zij de rollen zouden omdraaien, niet door achter het balletje aan te rennen maar tussen zijn poten door slalommen. Dat zou ik graag hebben gezien. Haar tijgersluipgang zou de ongewone vertoning, waarvan ik zojuist getuige mocht zijn nog spectaculairder maken.
Zij kijkt op en antwoordt lachend: “Nee hoor, dat rennen laat ik graag aan hem over!”
Met een armzwaai groet ik haar, maar als ik langs het woonbootje van Klaartje ren realiseer ik mij dat zij mij verkeerd begreep. Ik bedoelde dat zij de rollen zouden omdraaien, niet door achter het balletje aan te rennen maar tussen zijn poten door slalommen. Dat zou ik graag hebben gezien. Haar tijgersluipgang zou de ongewone vertoning, waarvan ik zojuist getuige mocht zijn nog spectaculairder maken.
Op de terugweg, bijna weer bij het
fruitbedrijf van de familie Engelen, geef ik de hoop op dat ik het bijzondere paar
nog zal aantreffen. Jammer, er is nog veel dat ik graag over hen zou weten. Dan
zie ik de jonge vrouw en haar hondje alsnog. Onderaan de dijkhelling, min of meer verscholen
tegen de verwarrende achtergrond van fruitbomen.
Ik houd mijn pas in en groet haar. Met
een kort gebaar laat zij haar hondje aan haar voeten zitten. Aron is een
kruising tussen een Mechelse herder en een border collie. Omdat wij indertijd voor
onze sint-bernard hond, de naam Amos kozen valt mij de overeenkomst op. Dit
bazinnetje heeft haar hond echter niet vernoemd naar de Bijbelse Aäron – de broer
van Mozes. Zij is fan van Elvis Presley. Aron is diens tweede naam.
Natuurlijk vraag ik Bazinnetje naar hun
opmerkelijke capriolen. Dan blijkt dat zij hem heeft getraind om schapen te
hoeden: “Daarom houd ik hem hier onderaan (het dijklichaam),” zegt ze, “dan ziet
Aron die schapen (in de tegenoverliggende wei) niet, anders zou hij zich maar
moeilijk kunnen inhouden.”
Haar voortdurend strak aankijkend, waarbij
zijn tong grotendeels uit zijn bek bungeld, zit Aron de duur van onze ontmoeting
geduldig uit.
Wat zou Elvis Aron Presley van gothic
hebben gevonden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten